Känslostormar föll som regn ner från kyrkans tak




Jag sjunger i en kör. Idag sjöng vi på en begravning, vi var några från kören som hade möjlighet att ställa upp. Att det kunde vara så tungt, så jobbigt och känslosamt visste jag inte. Huvudet blev helt tomt och jag tror inte jag sjöng rätt hela tiden. Jag gjorde mitt bästa. För mig var det första gången jag sjöng på en begravning. Vi satt under det vita kyrkotaket, högt upp på läktaren. Det kändes lite som att stå bakom, en betraktare över det som skedde nere vid koret. Vi såg de sörjande bakifrån, alla de som hade haft en relation till B som gått bort. Kändes konstigt att sjunga för ryggar. Men kanske var det för B vi sjöng. Det var en fin ljus begravning. Med mycket fin musik och sång. 

Mina tårar föll. Föll för livet. För min faster och hennes bortgång för en tid sedan. Den föll för allt det som jag inte vågade genomföra då. Föll för livet som går alltför fort. Föll för den körmedlem som hastigt fått åka till sjukhuset på morgonen. Föll för allt det som är och inte är. Föll för orättvisor och sorg. Föll för att livet är så svårt att hålla samman. Där under kyrkotaket, bland sörjande och körmedlemar föll regnet som stormande känslor ner över mig. Det kändes nästan som om det bildades ett hav av runt mina fötter. 

Jag tror jag kan vara lite för känslosam mellan varven. Jag gör mitt bästa.Idag klev en tom trötthet in i mig. Jag får acceptera att det är så. Jag är inte alltid på topp. Tomhet, slutkörd för att känslorna tog över. Imorgon vaknar jag till solen, troligen väcker mig en och annan fiskmås mig i gryningen. Om inte tidningsbudet hinner före. 




Kommentarer

  1. Min son sa alltid: Det kostar att ligga på topp, när jag hade ojat mig över en ny dator- eller kamerapryl han hade köpt.
    Men det kostar också känslomässigt att ligga på topp! Att vara glad och perfekt, tar så mycket på krafterna, så det bästa är att vara lite LAGOM.
    Kram Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det hände sig när snön låg vit på taken en november dag...

Dumheter!

Mina älskade bilder som vykort