Fölisön, Helsingfors Skansen minus djur.


Välkommen till Fölisön i Helsingfors.

Till Fölisön går det att åka buss, med tanke på de få p-platser som finns där så är det nog bäst att ta bussen och inte bilen som vi gjorde. Fölisön är ett Skansen i miniatyr minus djuren. Vi åkte dumt nog dit långt innan det öppnade så vi fick inte se insidan av husen. Att vara morgonpigg lönar sig inte alltid. 

Att gå omkring här var lite som att få en inblick i det forna Norden, byggstilen är sig lik vart man än kommer. Här ovan sitter jag framför ett härbre och hm... försöker väl se lite tuffare ut än vanligt! (Det är ok att skratta) 



Nästan så det gick att höra historiens vingslag. Byggnaderna är flyttade till Fölisön från andra platser i Finland. 



Här vill jag bo!


Om jag inte minns fel så var detta posthuset.


Härbren på rad.

Jag har fått den uppfattningen att detta inte är en plats som det görs så mycket reklam om. Området är väldigt litet, men ön som det ligger på är större. Det finns även en mindre järnåldersby. Är husen och försäljningen öppen tror jag att man får lite mer behållning av att gå runt här. Det går att gå runt ön och det gömde sig säkert mer att se bortom själva husområdet. Fördelen med att gå runt när det är stängt är att uppleva tystnaden och lugnet. Vilket jag ofta behöver efter att ha varit i stora stadens kaos.

Nästa gång du åker till Helsingfors. Stanna upp och vik av på en annan gata än den du ofta tar. Leta reda på platser dit turisten inte går. Se det som är Finland. För Finland är inte bara kryssningsfartyget och torghandeln vid hamnen eller för den delen Stockmanns. Stanna kvar och vänd inte tillbaka efter bara ett par timmar. Det finns mer att se än du anar. 



Hejdå Fölisön!

På bilden är min personliga guide och tillika make. Det har nog sin fördel med finsk man. 


(reviderat för en stund sedan enligt personliga guidens råd, vikingarna var visst järnåldersmän, haha)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det hände sig när snön låg vit på taken en november dag...

Dumheter!

Mina älskade bilder som vykort