Slottparksvandring i Tyresö



Hör! Lyssna där bakom kullen hörs fraset av klänningar. Det tisslar och fnissas. Kanske är det rent av Maria Sofia De La Gardie du hör? Eller har tjänstepersonalen smugit sig ut en stund, när fina folket är ute på resa? Det frasar av löv under mina fötter, och träden ja de fanns inte där när Maria Sofia höll sitt slott i bruk. Jag vaknar till och hör ropet, kommer du inte snart. Jo strax. Jag ska bara drömma mig bort en stund till. Den verklighet jag lever i är inte lika spännande tycker jag. Jag stannar gärna i min dröm. 





Inte heller hålet i trädet fanns då. Verkligeheten är alltför påträngande! 
Titta noga, ser du att det gömmer sig en liten vätte där inne!
Men hon måste nog allt veta vad som hände här en gång i tiden.
Eller? 

Men se en kärlekspärla! I spåren av Svenska Kyrkan och Nordiska museét så har det ordnats en pilgrimsvandring genom parken. Det här är en av pärlorna som du kan läsa om.





Men var finns Maria Sofia De La Gardie - jag kan inte sluta tänka på henne. Det går liksom inte. Vem hon var, hur hon lyckades med det hon gjorde... fantasin går igång där mellan kärlekspärlor och planterade träd, hål i träden och träd som fällts för att de gav upp sin styrka. Jag vet inte vad jag ska göra med henne, hon ropar och pockar på mig. Alltsedan den gången jag steg in i slottet och fick se så otroligt mycket som normalt inte visas. Det är länge sedan nu. Jag vet att hon vill mig något genom alla de århundranden som gått sedan hon gick omkring på samma plats som jag nu sätter mina fötter. Vem var du?

Men kommer du, rösten är lite högre. Jag kommer strax, jag måste bara få fundera vidare. Lite till, det går väl bra?

Kommentarer

  1. Älskar att vandra in och ut genom dina ord och skildringar.. att väcka frågor och fantasi till liv.
    Med kärlek
    Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sänder tillbaka till dig för jag älskar att följa dig i alla dina vägar över och under vackra livsträd.
      Kramar
      Ann-Charlotte

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det hände sig när snön låg vit på taken en november dag...

Dumheter!

Mina älskade bilder som vykort