Riga tur och retur



HEJ DÅ SVERIGE!

Vi tog kryssningsfartyget Isabelle (gamla Vikings Isabella som nu går för Silja och bytt namn) till Riga. 17 timmar ombord, min första tanke var: vad gör man 17 timmar ombord på ett fartyg? Jo man går, sitter, äter och sjunger karaoke. Nu sjöng inte jag! Jag har inte riktigt tagit modet till det ÄN. En dag kanske. Dessutom var det rätt stökigt i karaoken på vägen över med en STOR skolklass från Norge som i mitt tycker sabbade det hela en hel del. Men roligt hade de och det var nog huvudsaken.


Här anländer vi till Riga. Jag trodde att jag fotat mer men... tydligen inte. Infarten till Riga kantades på ena sidan av industri och massor med "giraffer" (ni som bor i Stockholm vet vad jag menar). Eftersom Lettland inte har egna naturresurser får de importera det mesta. Det var många lastfartyg som kom med kol. Jag blev fundersam över deras ordning. Trots att byggnaderna mer eller mindre var förfallna var det snyggt och ordnat. Inget låg "kastat" hur som helst.


Jag fastnade på bild!
På baksidan av Operahuset. 


En gris som var till salu.


En skulptur -  gjord av samma person som gjort grisen. Allt var i sten. Lite tungt att bära hem kanske?


En av många som ville tjäna pengar på att spela. 


Det blåste! 
Ett under skedde.
Jag har varit uppe i Vetenskapakademiens torn!
Upp i luften, 17 våningar upp. 15 med hiss de två återstående fick man gå. 
Jag har vandrat runt där uppe! Jag har sett Riga ovanfrån.
Var jag tog modet ifrån vet jag inte. 
Men jag har varit upp!!! 



Riga ovanifrån.




 Riga är verkligen kontrasternas stad. Från gammalt till nytt.
Ibland undrade jag om det verkligen kunde bo människor i vissa hus. Jag tyckte om Riga, jag vill tillbaka. När jag var barn kunde man inte ens drömma om att få besöka länder som Lettland och Estland nu har jag varit till båda. En speciell känsla att jag faktiskt fått möjligheten under min livstid.


Här är byggnaden jag var upp i. Till höger om denna byggnad låg en stor marknad, med allt mellan himmel och jord. Bla en STOR saluhall! Jag förvånades över att det var så fint, här fanns inget "fusk" kött utan riktigt kött. Inget luktade illa och det var RENT. (tycker alltid det stinker i svenska saluhallar)

Vi har gått, vandrat, suttit, tittat, ätit, förundrats, och säkert missat en massa. Att bara kasta sig ut i Riga, utan att veta något om staden var på sitt sätt spännande. Att ta av på en gata där normal turisten säkert inte sätter sin fot gör resor till något extra.

Att jag missade fota en hel del gör bara önskan att återvända starkare.

Jag har fått mig ett nytt favoritland.

Tack Lettland och Riga för att vi äntligen får besöka Er.

(möjligen blir det en fortsättning på min reseberättelse, det beror på om andan faller på)





Kommentarer

  1. Vilken härlig resa, jag är också nyfiken på Riga.. och nu blev jag ännu nyfiknare. Kul också att få se lite bilder på dig <3
    Kramar och du var modig, jag är nämligen hiskeligt höjdrädd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade två val, att stanna på marken och vänta eller att åka med upp och övertyga mig själv om att detta var möjligt. Jag klarade det. Så länge jag inte KAN titta rakt ner så går det bra. Däremot kan en spång över en å få mig att nära nog svimma.

      Riga är en fantastisk stad! Jag blev tokkär i staden och alla dess uttryck. Jag vill bara tillbaka. Inte ens Tallinn fick mig att reagera som Riga gjorde. Jag är glad att jag varit där och jag är glad att vår resa gick fint. Så får du möjlighet åk dit! Vi åkte med Silja, medlemmar så det blev billigt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det hände sig när snön låg vit på taken en november dag...

Dumheter!

Mina älskade bilder som vykort