Fågelsång och vårkänslor!

Tyresö slott


Jag växte upp med slottet i mina drömmar. Jag bodde inte här, men mina fötter har alltid vandrat åt detta håll. Idag när jag inte bor i kommunen så styr min kosa sig hit , för det är något med slottet, naturen och havet som tilltalar mig. En gång firade jag midsommar här, jag har sålt glass och suttit på en filt. Fått specialvisning av slottet som ingen annan fick, känslan av att gå där bland saker och i rum där den vanliga besökaren inte har tillträde lever kvar i mig. I vinterskrud står "hon" där det vackraste av alla slott i min värld. Där från sidan mot havet så kan jag för stunden inbilla mig att det jag ser är Maria Sofia de la Gardies 1600-tal. Men strax gör sig barnröster, pulkor och strosande människor sig påminda och tanken bryts till min egen tid. 



           

Stämningsbild



Hål i marken?
Vem där?
Vart var hen på väg?

Vi kommer överens om att bävern bor här. 

I tråden kvittrar fåglar som tror det är vår. Vi såg den aldrig, Kungsfiskaren som enligt morgontidningen skulle finnas där. 




Bakom de kala träden skymtar den gamla skogvaktarstugan. Jag undrar vem som bodde där en gång i tiden. Hur ser det ut där inne? Stugan är tillstängd sedan år tillbaka. 



Middag för mig :)

Det går lättare och lättare att leva som vegetarian. Så detta är är:

"biffar" på diverse grönsaker och bönor (glömde skriva upp receptet, men i stort: svarta bönor, morot, lök, kryddor och ägg)
pommes
vitlökssås
och rödlök. 

Vitlöksåsen består av creme fraische, majonäs, vitlök, salt och vitpeppar. 

Idag tror jag det blir friterad tofu bara för att det är så gott :)

Jo, jag använder mig av vissa mjölkprodukter som är laktosfria. Jag kan ibland känna det är lite trist för att jag inte tål hasselnötter, valnötter och pecannötter som ofta förekommer i vegorätter eller rawfood. 


Det här är fejknutella!!
 Mycket gott :)
Tänk vad man kan göra och slippa alla konstiga tillsatser i köpta produkter. Jag skulle önska att de som tillverkar halvfabrikat tänkte till lite. Jag blir lika förundrad varje gång jag läser på en förpackning och vad rätten/kakorna/bullarna innehåller. 
Kött ska vi inte ens nämna. Där blir jag upprörd över att djuren behandlas illa, att köttet i mitt tycker smakar illa. Att det luktar otäckt! 
Minns när jag var barn och det var gott, när korven smakade korv, kycklingen inte var torr som fnöske eller krympte efter tillagning.. nog var det bättre förr ;)

Sedan jag gick över till vegetarisk kost till 90% har jag börjat må bättre. Det enda problemet är att jag inte lärt mig att kombinera rätterna för att få i mig rätt mängd mineraler etc. Men jag lär mig väl. En burk vitaminer för vegetarianer får ersätta tills dess.

PS. Nej jag är inte vegetarian till 100% inte än. Det blir problem när jag ska gå bort och äta. 

Och nu ska jag svamla mig ur bloggen med ett

PÅ ÅTERSEENDE!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det hände sig när snön låg vit på taken en november dag...

Dumheter!

Mina älskade bilder som vykort