Ja, vem är det som egentligen kör? Ett inlägg tillägnat Vida.







Ja, vem är det som egentligen kör? Det frågar sig Vida i sitt senaste blogginlägg. Hennes funderingar över livets alla krokiga vägar får ofta igång mig. Mina tankar snurrar till och sträcker sig ytterligare en bit på vägen, jag kanske svänger av åt ett annat håll än vad Vida har valt. En motvalskvinna som inte vill men endå lyssnar och tar till sig. Jag tänker, omvandlar och gör det till något som är mitt. Tror jag. Ibland blir jag rädd för att jag är en medlöpare utan egna tankar. Men jag tänker som så, att börjar inte någon en tanke kan inte jag fortsätta min, så på något vis blir vi alla till medlöpare i livet, vi lär av andra och vi delar med oss och för vidare. Ja, det är så det ska vara. Men vem är det då som styr? Vem styr över mina vägval? Är det jag själv? Någon annan som sitter på min axel och viskar att du ska ta stigen mot höger när mina fötter redan valt att börja gå mot vänster. I den stunden stannar jag. Jag lyssnar och väljer stigen mot höger mot min egen vilja. För det kan inte vara så att det jag vill välja är rätt? Det finns inte på tapeten. Det finns där i ryggsäcken, som under åren blivit allt lättare att bära, trots allt ett litet stråk av grå dimma som vill styra mina val. I tron att andras val är de rätta. Jag kan inte ha rättigheten att köra vidare i mitt liv?

Vem är det som bestämmer att jag saknar rättigheten att styra mitt liv? Jag väljer min livs stig, den är min. Känslan är skum. Är den stigen min? Har jag valt den? Jag kör vidare till korsningar och står vid vägval som en rondellhund som fastnat i mitten. Jag kan inte välja.

Vägar som ropar högt ”följ mig, följ mig”!  Vägar som går hit och tillbaka, som finner sig. Återvändsgator och vägar som bär till Rom. Vägar som går runt och tillbaka. Alla vägar ropar sina budskap. En del högre än andra. Jag väljer förvirrat min stig och hör hur det gnisslar av arga bromsar på de vägar jag inte valt.

Vida frågar sig vad skulle DU göra om du inte var beroende av pengar och var säker på att inte misslyckas? Finns det ett svar på denna fråga? Om jag imorgon dag visste att jag kommer att stå på en scen och sjunga solo, att jag inte skulle missa en ton. Att jag äntligen skulle få leva min dröm. Men skulle den här drömmen då vara något att längta till? Jag skulle få allt gratis, utan ansträngning. Jag tror att om jag inte var beroende av pengar och dömd till att inte misslyckas skulle mitt liv styras av något annat. Jag skulle inte växa med min uppgift, inte utveckla den för hur skulle jag kunna det om jag vet att jag aldrig kan misslyckas? Jag tolkar din fråga på mitt vis Vida, jag tänker så här. För visst tanken att inte misslyckas känns underbar, men svårare att leva med. Jag tror du förstår vad jag menar Vida?

För vem är det som egentligen kör? Jag kastar frågan vidare ut i luften. För det är ok eller hur Vida? Kom igen ni andra, skriv om detta. 


Kommentarer

  1. Tack! Jag bara älskar när du spinner vidare på en tanke och gör den till din så det nästan blir som en dialog.. klokmoster. Jag ser inte alls dig som en medlöpare utan nån som väljer vad hon gör till sitt.

    Jag tror att vissa saker är det svårt att välja över men andra styrs av omständigheter som inte gör att vi väljer det vi innerst inne vill. Jag tror drömmar alltid innehåller ett uns av längtan och envishet i att finna vägen dit men jag tror också att många gånger är rädslan för misslyckande/vad andra ska tycka/hur det själv skulle förändra ens självbild som gör att vi inte vågar. Det är därför jag tycker om de frågorna.. för att drömmen utkristalliseras oavsett om den handlar om relationer, sjunga av hjärtats kraft, börja jobba eller något annat.. å i den kristallen finns ett värde att titta vidare på. Likväl vad man skulle fylla tiden med om pengar inte betydde något.. för kanske fyller man den redan med det eller så tar man sig aldrig tid att sitta i klätterträd eller vara vid havet.. och det kanske inte ens handlar om pengar som hindrar en utan om något annat. Vet inte om jag är rörig nu eller du förstår min tankegång :) Det här samtalet tycker jag vi ska ta i klätterträdet. För egentligen är det i dialogen jag tycker om att verka och inte monologen som det lätt blir i bloggformen.. om inte nån gör som du, tänker vidare och utvecklar utifrån sin egen himmel. För jag sitter inte på alla svar, men jag tycker om att leta efter dem.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Oj, det var ett långt svar. Jag ska faktiskt ta och skriva ut mitt inlägg + de svar jag får och spinna vidare på tanken du just nu gav. Jag tror jag förstår hur du tänker. En klätterträdsdialog låter underbart! Jag hoppas bara jag är bra på att diskutera i verkligheten..
      Kramar

      Radera
    2. Det tror jag.. och mer som ett öppet samtal.. som Klas Hallberg brukar säga, låt oss enas i frågorna istället för att bråka om svaren. Jag tycker i alla fall att det var ett oerhört välskrivet och klokt inlägg.
      Kramen och ses snart
      Liv

      Radera
  2. Tänkte vidare i det lilla... http://vardagsgladje.wordpress.com/2014/03/25/att-valja-sin-dag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Intressan tanke, jag ska svara inne hos dig imorgon. För nu är det lite sent och tankar, funderingar och annat känns lite sömniga. Vad jag blev glad över att du tog dig tid läste och skrev.
      Kram

      Radera
    2. Självklart får du länka. Hoppas att du får en bra dag i nuet. Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det hände sig när snön låg vit på taken en november dag...

Dumheter!

Mina älskade bilder som vykort