I denna stund är jag glad över att jag har vuxna barn!


Den lilla pojken står framför hyllan. Framför honom hänger det leksaksvapen på rad, det blänker av svart metall, det finns "mjuka" vapen som inte ska skada. Dock är det fortfarande ett vapen i mina ögon. Den lilla pojken, för det är oftast pojkar som står framför "vapenhyllan" vill så gärna ha de där vapnen. Jag kan höra mig själv säga NEJ, det här är inte rätt. Varför ska han lära sig att det är ok att slåss? Varför ska han serveras mjuka vapen av skumgummi för att du som förälder inte ska se det hårda och farliga i vapnet. Det är mjukt, det kan inte göra någon skada tänker du då. Plockar ner det mjuka vapnet och går till kassan. I ditt kölvatten hoppar en pojke med blicken långt borta, där han är hjälten som ska slå ner världen. Han är stolt. Han är stolt för att han får ett vapen. 

Många år senare står du i ditt fönster, oroligt väntar du på din pojke. Han kommer inte. Du står kvar och skickar sms som du aldrig får svara på. När morgonen gryr ser du inte längre den pojke som för många år sedan som skuttade fram och "lekte" krig. Du ser bara en ung man som med knogjärnet på sin hand, för bara en timme sedan förändrat sitt eget och en annans liv. 

Är det verkligen värt det? Att lära ut att det är ok att sälja leksaksvapen för att pojkar ska lära sig slåss. Det är ok när vapnet är av skumgummi för det kan inte skada. Men pojkens hjärna kanske bli skadat för livet, han som vet att det är ok att slå sig ur konflikter istället för att använda ord. Han som fick lära sig att det är tufft att vara den som slår, att vara den starka. Det är inte tufft. 

Jag vet inte hur en butikschef i en Sveriges leksakskedjor tänker, när hon tillåter försäljning av leksaksvapen. Jag vet att du inte riktar dig till flickorna, de har sitt (som är minst lika snedvridet det som vapen) utan till småpojkar som inte förstår. Pojkar som får lära sig att det är helt ok att köpa vapen i en leksaksaffär. Du som vuxen, som anhörig varför köper du dessa vapen? Varför? Jag vill så gärna veta. Och du gå till en annan butik denna jul, bojkotta denna kedja tills de plockar bort "vapnen" från hyllorna. Om det nu går att hitta en vapenfri leksaksaffär i detta land. 


Du kan läsa mer här: Knogjärn 

Kommentarer

  1. Tänker på Emil i Lönneberga han med sin "bysse"... Åh jag vet inte, är så tudelad... men de vapen som finns i leksaksaffären har ju blivit så avancerade förr var det svärd och en och annan "pikadoll" samt pilbåge (hemmagjord).
    Får fundera vidare )
    kramen till dig!
    /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn kommer nog alltid leka med vapen, men jag ogillar att man säljer sådant som ser ut som riktiga vapen. Nu vet jag inte hur skumgummiknogjärnet ser ut - men övriga har jag sett. Jag kan också bli tudelad, för barn leker ju med pinnar och har dem som vapen. Jag är nog mer emot att man marknasför vapen för barn. Hemgjorda och i stunden uppfunna är väl lite mildare. Jag kan också känna mig tudelad. Jag blev bara så arg över att en stor leksakskedjas chef inte ens vet varför de säljer (vet hon nog, pengar styr) och att förmodligen leder det i längden att ett eller annat barn "lär sig att det är rätt att slå sig ur problem". Det är komplicerat det hela.
      Nu ska jag gå och kika hos dig.
      Kramar tillbaka.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det hände sig när snön låg vit på taken en november dag...

Dumheter!

Mina älskade bilder som vykort